Vilka olika licenser finns det i Microsoft Dynamics 365 Business Central?
Dynamics 365 Business Central Essentials User
Dynamics 365 Business Central Essentials version ger användaren tillgång till olika delar av systemet. Först och främst ekonomi, försäljning, service och operations. Det finns möjlighet att inom en viss begränsning specialanpassa inställningarna för ”Essential”.
Business Central Essentials inkluderar följande:
Faktura
Ekonomi
Budget
Affärsmöjligheter
Inköp
Anläggningstillgångar
Inköpsorderhantering
Arbetsflöden
Resurshantering
Kontakter
Lagerhantering (begränsad)
Avancerad försäljning
Avancerad lagerplatshantering
Distribution
Dynamics 365 Business Central Premium user
Dynamics 365 Business Central Premium versionen erbjuder hela teamet Essential versionens funktionalitet och flertal andra moduler. Användarna kommer att ha tillgång till Service management, produktionsstrukturer för tillverkning och monteringsplanering.
Business Central Premium inkluderar följande:
Service Management
Med denna funktion har ni som verksamhet möjlighet att öka kundens nöjdhet och höja kundlojaliteten med följande:
Schemalägg samtal och lägga serviceordrar.
Spårbarhet för produkter som reklamerats.
Tilldela ärenden utifrån kompetens och tillgänglighet.
Skapa tidsestimeringar och servicefakturor.
Standard kodning.
Hantering av kontrakt.
Implementerings och rabattriktlinjer.
Processtrukturer för serviceteam.
Produktion
En del av innehållet för produktionsmodulen i Business Central är:
Ger förståelse för hur produktionsordrar fungerar.
Manuellt skapande av produktionsordrar.
Outsourca alla operationsföljder eller utvalda operationer i en produktionsorder till en underleverantör
Spela in och posta produktionsordrar tillsammans med material- och tidsförbrukning för en släppt produktionsorder.
Batchpostning med journaler som kan hantera flertal produktionsordrar samtidigt.
Lägg in antalet produkter som producerats i varje färdig operation som inte är kvalificerade som färdig utan som bortfall av material.
Visa butiksgolvbelastningen som ett resultat av planerade och släppta produktionsorder.
Använd fönstret Kapacitetsjournal för att konsumera kapaciteter som inte tilldelas en produktionsorder, t.ex. underhållsarbete.
Beräkna och justera kostnader för färdiga produktionsartiklar och förbrukade komponenter för finansiell avstämning.
Leveransplanering
För att kunna hantera produktionsorders behöver en del konfiguration vara på plats. Det som delvis behöver ställa in är kapacitet, produktionskalendrar, maskiner med mera.
Få en kort introduktion till hur planeringssystemet kan användas för att upptäcka och prioritera efterfrågan och föreslå en balanserad leveransplan.
Få förståelse för hur alla aspekter av planeringssystemet fungerar och hur ni justerar algoritmerna för att uppfylla planeringskraven i olika miljöer.
Lära er hur planeringslogiken skiljer mellan efterfrågan på platser enligt SKU-installationen och efterfrågan utan platskoder.
Produktionsprognos presenterad av förväntade försäljnings- och produktionsorder.
Skapa 1:N (en-till-en) produktionsorder automatiskt från en försäljningsorder för att täcka den exakta efterfrågde ordern.
Skapa en produktionsorder direkt från en flerserie för ett produktionsprojekt.
Användning av orderplanering för att manuellt planera en försäljning eller produktion som är efterfrågade efter BOM nivåer.
Använd fönstret Planning Worksheet för att köra både MPS- och MRP-alternativ för att automatiskt skapa antingen en hög nivå eller detaljerad leveransplan på alla objektnivåer.
Kör rekvisitionsarket för att automatiskt skapa en detaljerad leveransplan för att täcka efterfrågan på artiklar som bara fylls på genom köp eller överföring.
Starta eller uppdatera en produktionsorder som grovplanerade operationer i masterproduktionsschemat.
Beräkna om kalendrar för arbete eller maskincentrum på grund av planändringar.
Spåra efterfrågan på beställning (spårad kvantitet), prognos, filtförsäljningsorder eller planeringsparameter (ospårad kvantitet) som har gett upphov till den aktuella planeringsraden.
Se ett objekts projicerade tillgängliga inventering efter olika vyer och se vilka bruttokrav, planerade orderkvitton och andra händelser som påverkas över tid.
Utföra utvalda planeringsaktiviteter, till exempel att ändra eller lägga till planeringsblad, i en grafisk vy av leveransplanen.
Dynamics 365 Business Central Team Members User
Dynamics 365 Business Central Team Members är för användaren som inte är bunden till någon funktion i systemet. Den behörigheten som inkluderas för denna är mestadels tillgång till att läsa och endast kunna göra småkorrigeringar. Denna licenstyp är nämligen för en Basic användare.
För att kunna ha en användare med denna licensen krävs det att ni har antingen en Dynamics 365 Business Central Essentials eller Dynamics 365 Business Central Premium.
Team Members inkluderar följande:
Läsa och godkänna
Köra rapporter
Självhjälpsverktyg
Man behöver välja antingen Essential eller Premium versionen. Efter det kan man lägga till aningen behörigheten Teammedlem. Ni kan inte blanda Essential och Premium, det är aningen det ena eller det andra som gäller.
Prenumerera på BrightComs nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om nya lanseringar och funktioner inom xx xx xx. Få stenkoll på viktig information, erbjudanden och nyheter!
Microsoft Dynamics NAV
Microsoft Dynamics NAV Partner
Microsoft Dynamics NAV Pris
Tilläggstjänster till Microsoft Dynamics NAV
Hur vi arbetar
Microsoft Dynamics 365 Business Central
Blogg
Integritetspolicy
Kontakt
Vi använder Teamviewer som fungerar väl med både Windows och Mac.
Mer information om vår fjärrsupport
BrightCom AB
Nordenskiöldsgatan 24
211 19 Malmö
040-60 60 200
info@brightcom.se