Microsoft Dynamics NAV är ett integrerat och automatiserat affärssystem från Microsoft utvecklat för mindre och medelstora företag. I Sverige väljer sex företag per dag Microsoft Dynamics NAV som affärssystem. Internationellt är det över 130 000 företag i mer än 40 länder förlitar sig på Dynamics NAV varje dag för att utföra sina affärsprocesser. Du kan med andra ord tryggt implementera NAV som ert affärssystem för att driva och växa er verksamhet.
Microsoft Dynamics NAV är en global ERP-lösning (Enterprise Resource Planning) som ger företag och organisationer bättre kontroll över ekonomin och hjälper dem att förenkla leverantörskedjan, tillverkningen och verksamhetsprocesserna. Affärssystemet går snabbt att implementera och är lätt att använda, med potentialen att hjälpa din verksamhet att växa inom samtliga områden. Tillsammans med Office 365 och Dynamics CRM blir Microsoft Dynamics NAV en komplett, välbekant och tillförlitlig lösning som levererar de verktyg du behöver för att hantera företaget och hjälpa ditt team att lyckas.
Ekonomihantering | Försäljning och marknadsföring | Inköp | Lager |
Redovisning | Försäljning | Planering | Order och kontakter |
Likviditesstyrning | Orderbearbetning | Orderbearbetning | Planering och utförande |
Kostnadsredovisning | Marknadsföring | Lager och kostnadskalkyler | Godshantering per order |
Kassaflöde | Lager och prissättning | Inköpsförslag | Godshantering för flera ordrar |
Kund- leverantörsreskontra | CRM | Återkommande inköpsförslag | Lagerjournaler |
Anläggningstillgångar | Montering | ||
Lager | |||
Periodiska aktiviteter |
Produktion | Projekt | Resursplanering | Service |
Produktdesign | Projektjournaler | Resurskapacitet | Hantera serviceorder |
Kapacitet | Tid- och resursutnyttjande per projekt | Resursjournaler | Prishantering på serviceorders |
Planering | Cockpit för PIA projekt | Tidrapporter | Artikelhantering på serviceorders |
Utförande | Utfall jömfört med budget | Planering mellan avdelningar | Avtalshantering och garanti |
Kostnad | Projektanalys | Övergripande resurssituation | Planering av servicearbetet |
Ur ett användarperspektiv Microsoft Dynamics NAV kan det även beskrivas som nedan. Centralt är dock automatiseringsgraden mellan avdelningarna samt att affärssystemet är mycket anpassningsbart.
⦁ Ekonomihantering och redovisning. Hantera kassa, tillgångar och bankförehavanden.
⦁ Leverantörskedja, tillverkning och processer. Spåra och hantera produktion, lager, order och leverantörer.
⦁ Marknadsföring, försäljning och kundservice. Hantera dina kampanjer, försäljningsmöjligheter, kontakter och servicekontrakt.
⦁ Projektledning. Gör uppskattningar, spåra projekt och hantera kapacitet.
⦁ BI (Business Intelligence) och rapportering. Spåra prestationer och agera utifrån insikter med analyser och insyn i realtid.
⦁ Flera valutor och språk. Konkurrera globalt med stöd för flera valutor och språk. Valutahanteringen i Dynamics NAV kan knytas mot externa valutatjänster som uppdaterar affärssystemet med den noggrannheten och tidsperspektivet som er verksamhet kräver.
⦁ Produktion. Anpassa era tillverkningsprocesser med hög flexibilitet för att möta kunder och leverantörers behov. Microsoft Dynamics NAV 2018 stöder bland annat:
Make-To-Order (MTO) | Make-To-Stock (MTS) |
Assemble-To-Order (ATO) | Manufacturing-Resource-Planning (MRP II) |
Capable-To-Promise (CTP) | Bill-Of-Materials (BoM) |
Agile Manufacturing | Finite Loading |
Machine Centers | Plan Material |
Koncernkonsolidering i Microsoft Dynamics NAV 2018 innebär att bolag inom en grupp, dotterbolag och/eller intressebolag, sammanfogas när det kommer till finansiella rapporter till en gemensam koncernrapport. Genom att lägga upp ett nytt företag som bara är till för konsolidering, exempelvis Slutkunden Konsoliderat. Inom detta företag kan man använda sig av valfri kontoplan, däremot underlättar det att ha samma kontoplan i alla företag i koncernen, även inom det som konsolideringen görs. Detta resulterar i att man kan bygga rapporter efter behov i det konsoliderande bolaget utan att ta hänsyn till skillnader i kontoplanerna. Eliminering av de konton som utpekas sker så poster ej tas med flera gånger.
Dotter- och intressebolagen läggs upp som affärsenheter och import sker av all data den månaden som man önskar att konsolideringen sker, inklusive de dimensioner man önskar. De kunder som kör Microsoft Dynamics NAV via BrightCom kan kostnadsfritt upprätt obegränsat antal bolag. Detta inkluderar naturligtvis även det konsoliderade bolaget.
Om det skulle vara så att slutkunden behöver anpassningar, tillkommer det som en merkostnad. En normal anpassning hos en slutkund med tre till fyra bolag i koncernen beräknas ta två dagar i konsulttid. Vi på BrightCom tillhandahåller även en manual i koncernkonsolidering till våra kunder.
Varianthantering i BrightComs uppsättning av Microsoft Dynamics NAV innebär att du mycket enkelt kan hantera modeller, färger och storlekar. Det är speciellt viktigt för både dig som producerar produkter eller tjänster som består av många olika delar. För dig som driver e-handel är det av största vikt att du enkelt kan hantera produkter med olika attribut som färg, storlek och liknande på ett snabbt och enkelt sätt. BrightComs Varianthantering låter dig skapa en stor mängd variantartiklar med få moment. Du minskar onödigt rutinarbete och får bättre överblick över ditt artikelregister.
Vår funktion för varianthantering sparar tid och minskar dubbelarbete för dig som använder artiklar med kombinationer av egenskaper, till exempel olika storlekar och färger. Funktionen gör det enkelt att skapa stora mängder artikelvarianter snabbt. Det vanligaste användningsområdet för varianthantering är försäljning av kläder och skor, men vi har även kunder som använder variantartiklar för tjänster som består av många olika delar. Med BrightComs varianthantering så uppdateras lagersaldon i realtid efter som systemet skapar upp en artikel per variation kommer varje färg och storlek ha sitt lagersaldo som visas i systemet oavsett om du har en fysisk butik eller omnikanal-försäljning, alltid rätt lagersaldo oavsett försäljningskanal. Tack vare dessa funktioner så är det enkelt skapa rapporter då korrelation mellan data och nyckeltal enkelt kan visualiseras.
BrightCom erbjudande är att ni hyr Microsoft Dynamics NAV som tjänst vilket innebär att BrightCom står för licenser samt sköter driften av er applikation. Ni slipper all administration av service, support och säkerhetskopiering. Tjänsten levereras till en fast kostnad baserad på antalet och typen av användare och inkluderar alla kringtjänster såsom hårdvara, hosting, drift och support. BrightCom kallar sin tjänst Microsoft Dynamics NAV Online och är molnbaserad (cloud) och bygger alltid på den senaste versionen av systemet som för närvarande är Microsoft Dynamics NAV 2018.
Även företag med en eller ett fåtal användare kan genom BrightComs erbjudande nu använda Microsoft Dynamics NAV till en rimlig kostnad. Vi ser det som att vi demokratiserar marknaden för affärssystem.
Prenumerera på BrightComs nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om nya lanseringar och funktioner inom xx xx xx. Få stenkoll på viktig information, erbjudanden och nyheter!
Microsoft Dynamics NAV
Microsoft Dynamics NAV Partner
Microsoft Dynamics NAV Pris
Tilläggstjänster till Microsoft Dynamics NAV
Hur vi arbetar
Microsoft Dynamics 365 Business Central
Blogg
Integritetspolicy
Kontakt
Vi använder Teamviewer som fungerar väl med både Windows och Mac.
Mer information om vår fjärrsupport
BrightCom AB
Nordenskiöldsgatan 24
211 19 Malmö
040-60 60 200
info@brightcom.se